Dag 6 - LA, beachday

7 mei 2023 - Hollywood, Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na een prima nachtje en lekker ontbijt hadden we één doel vandaag. Naar het strand.

Via bus en metro waren we na een klein anderhalf uur in Santa Monica. Een historisch plekje, wat wij eigenlijk al goed kennen uit GTA. Het gaf in ieder geval een bijzonder gevoel om er rond te lopen. Alsof je in je eigen droomwereld liep.

20230506_111849

Met dik 18 graden en een briesje uit zee was het prima vertoeven. Mooi uitzicht vanaf de pier en we moesten natuurlijk wel een attractie in.

De achtbaan was kinderspel, dus het werd het reuzenrad (dat hadden we een maand geleden met GTA al bepaald). Ondanks de hoogtevrees van Mark ging het prima en hadden we een prachtig uitzicht. Gezegd moet worden dat dit 26 meter en hoog was en we morgen naar Las Vegas vertrekken waar er eentje van 168 meter ons op staat te wachten.

20230506_120321

20230506_112512(0)

Lisa had het gouden idee om fietsen te huren waarmee het fietspad af konden fietsen naar Venice Beach. Zo gezegd zo gedaan en we hadden een heerlijke fietstocht die kant op. Vol van de mensen, en een ieder die zijn of haar eigen ding doet. Skaten, hardlopen, zwervers, straatartiesten, strandgangers, teveel om op te noemen.

20230506_124243IMG-20230506-WA0098

Bij Venice Beach hebben we de fietsen gestald voor de lunch. Hier had Lisa, ver van huis, in Amerika, weer eens zin in Belgische wafel.. Aanpassen aan het land gaat er moeilijk in, maar hij smaakte goed.

20230506_135557

Het was er heerlijk mensen kijken en één voor één probeerde er eentje de show te stelen, en dat was met onderstaande auto prima gelukt.

20230506_141129

Via Venice Canals, gebaseerd op - ja je raadt het al- Venetië, gingen we terug naar Santa Monica.

20230506_143706

Na een klein half uur leverden we de fietsen in en zijn we downtown Santa Monica nog in geweest. Of het in de koffer past geen idee, maar bij de H&M zijn nog wat kleren gekocht. We hebben immers pas over drie dagen een wasmachine op de kamer.

Na een metrotour van anderhalf uur, via downtown LA, waar we snel weg waren, kwamen we rond 18.00u weer op Hollywood Boulevard terecht.

Zo rustig als het donderdagavond was, zo druk was het nu.

Niet normaal hoeveel mensen en entertainment er was te vinden op zo'n klein gebied. Zaterdagavond, dus shows bij Hollywood Bowl en Chinese Theater. Lisa had, mits ze fooi had, nog bijna de nieuwste cd (anno 2001) van de plaatselijke rapper gescoord.

​​​​​20230506_175945

De benenwagen kreeg even rust in het hotel alvorens we in het Jameson café een hapje wilden eten (en drinken), dit kon natuurlijk niet ontbreken voor Mark als verfijnd whisky (cola) drinker.

Waar wij voor een hapje en drankje kwamen bleek het volledige café zich te focussen op de basketbal wedstrijd van de LA Lakers. Toen die aan periode 4 bezig was begon de bokswedstrijd tussen Alvarez uit Mexico en Ryder uit Engeland (Joost mag weten wie het zijn). Dat was tevens het moment dat de halve crew uit de serie Narcos leek binnen te stappen. We gunden ze een plekje bij ons aan tafel en zagen dat onze Mexicaanse vriend het ogenschijnlijk goed deed.

Mark kon als toetje nog even genieten van een welverdiende Whiskey Cola in het Jameson café, al moet gezegd worden dat we of opgelicht worden of we de Mitra in Assen mogen aanklagen, want het leek meer op whisky uit een all inclusieve resort in Turkije.

IMG-20230506-WA0106

Na wat twijfels of onze Mexicaanse vrienden wat man hadden getipt over aanwezige touristen zijn via een volle boulevard weer veilig in het hotel aangekomen.

20230506_204438

Morgenochtend volgt - als het goed is-nog het Griffith Observatorium, maar een persoonlijke conclusie over LA is wel in beeld.

Een gigantische stad met een hoop mooie plekken, maar je moet wel even  zoeken soms. Zoveel mensen en zoveel auto's, het is werkelijk overal druk. Het past bij LA, maar na een paar dagen is het mooi geweest.

Het openbaar vervoer is prima geregeld, al duurt het soms even. Wel is er geen rit geweest zonder een compleet gestoorde in de bus of metro te hebben. In Nederland had zo'n persoon al op de gesloten afdeling van de GGZ gezeten (mits ze er plek hebben).

Verder niet normaal hoeveel zwervers/daklozen er zijn. Werkelijk elk viaduct is bezaait met deze mensen en ook op de boulevard stikt het ervan.

Onveilig hebben we ons niet gevoeld. Wat oncomfortabel wel.

In ieder geval een prachtige ervaring rijker, maar ik zie ons hier niet snel terugkeren.