Dag 23 - A waterfull day

24 mei 2023 - El Portal, Verenigde Staten

Dag 3 alweer in het Yosemite Park. Met opnieuw flinke spierpijn in de benen stond vandaag de volgende hike van 10km in de planning.

Na ons ontbijtje op de kamer en het tijdig vinden van de parkeerplaats konden we beginnen aan onze laatste hike van de vakantie.

20230523_100142

We gingen de Vernall Falls en de Nevada Falls bezoeken. We hadden al gelezen dat je goed nat kon worden van de watervallen, maar ach, dat was gisteren ook zo.

Al gauw bleek dat de terugweg van onze hike was afgesloten. Helaas door het vele water en potentiële naar beneden vallende rotsen was dit geen optie.

Tevens werden we meerdere malen gewaarschuwd voor de zwarte beer, zouden we hem dan eindelijk zien..

Daarnaast vele waarschuwingen voor 't gevaar onderweg.

20230523_094818

Na een stukje gelopen te hebben kwamen over een bruggetje waar we goed konden zien hoe tekeer het water ging. Het water sputterde al goed omhoog.

20230523_101400

We zagen vervolgens de mensen ingepakt en al de weg vervolgen. Een beetje nat, dat kunnen we wel aan toch?

Het werd op een gegeven moment, langs de waterval, toch wel erg nat. Hadden we toch maar onze jas meegenomen. Lisa pakte haar pet en de zonnebrillen werden opgeborgen. Vanwege het vele water zagen we al een mooie regenboog.

20230523_102714

Vervolgens werden we echt goed nat. Het water stroomde naar beneden en al gauw hadden we kletsnatte voeten.

20230523_103101

20230523_102912

We moesten het laatste stukje, nog zo'n 50 treden omhoog. Wat we daar tegen kwamen was niet mogelijk om op foto op film te zetten. Het ijswater van de waterval kwam overal vandaan en wist ons (iedereen) in enkele seconden volledig te doorwerken. Hier had geen jas tegen geholpen. Alsof je met kleren aan het zwembad in was gesprongen. Even verder naar boven maakten we de balans op. Koud, verkleumd en doorweekt.

20230523_103716

20230523_103659​​​​​​

Toen we boven in het zonnetje kwamen waren we denk ik met zestig man aan 't opdrogen en uitrusten. Waar bijna iedereen hike kleren of regenkleding had, zat Mark als eigenwijze jongen in z'n spijkerbroekie en een polo. Tja dat droogt niet zo snel. Ook Lisa haar bovenkleding werd niet droog.

Mark kon nog een droge polo aantrekken (jaja toch enige voorbereiding) en na het genieten van het mooie uitzicht, want dat was het zeker, konden we verder.

20230523_11064220230523_110556

20230523_105942

Na een kort stukje lopen kwamen onderaan de Nevada Falls. We hadden gelezen dat er 3 (!!) van zulke natte stukken waren. Al voor de waterval kon je goed nat worden merken we. We moesten door het water (van een ander stuk) heen om de weg te vervolgen.

We hadden al besproken dat we niet nog een keer helemaal doorweekt wilden worden. Maar Lisa had het nog steeds ijskoud en om dan vervolgens weer door datzelfde water te moeten was niet meer verstandig.

Met dat koude water verstijven je spieren, terwijl je moet klimmen. We moesten dezelfde weg terug omdat de andere kant afgesloten was. Nee, gezondheid staat op 1, dus terug.

Doordat de weg afgesloten was konden we ook niet via de andere kant naar de Nevada Falls, zo voelde de hike toch wat als een teleurstelling. We konden gelukkig wel via een alternatieve route terug waardoor we niet nog eens nat werden. Hier hadden we nog een prachtig uitzicht op de Vernall Falls.

20230523_115600

20230523_115014

Na nog een anderhalf terug te hebben gehiked waren we uiteindelijk na dik 10km weer bij de auto. Omdat we wat eerder terug waren hadden we nog tijd om naar de Lower Falls te gaan, onder onze wandeling van gisteren.

Hoewel de beentjes nee zeiden, was het zonde om deze kans te laten lopen, nu we er toch zijn..

Gelukkig was er nog één parkeerplaats vrij en was het een makkelijke hike van een kleine vier kilometer.

Gigantisch druk, maar toch weer een mooi gezicht. De zoveelste waterval van vandaag (en dagen).

20230523_140348

Hiermee waren we het wel snel eens dat onze hike van gisteren en die van Zion Park de mooisten deze vakantie waren. Helaas (en gelukkig voor Lisa) hebben we deze dagen geen beer mogen spotten, tenzij er morgen bij het vertrek nog eentje tegen de bumper aanknalt.

Er zijn in Yosemite Park nog meerdere prachtige (uitzicht) punten, maar de wegen of paden ernaar zijn (gedeeltelijk) afgesloten ivm het water. Hoewel dat erg jammer was, hadden we wel geluk (vandaag wat minder) dat we de watervallen op haar krachtigst konden zien.

Eenmaal in het hotel dachten we, we hebben nog geen genoeg water over ons heen gehad, laten we gaan zwemmen. Dat was toch een stuk aangenamer met zwemkleding aan.

Toen we opgedroogd waren konden we opnieuw het water in, de jacuzzi in! Onze benen hadden het hard nodig.

In 3 dagen tijd zoveel wandelen in deze bergen zijn we duidelijk niet gewend. Dat is toch even anders dan het Boomkroonpad.

20230523_184257

Na een lekkere laatste maaltijd hier wacht ons straks nog eenmaal water, de douche voor het slapen gaan.

Voldoende water voor vandaag, en eigenlijk voorlopig, maar morgen vertrekken naar ons hotel op 200 meter van.. Jawel, de zee..